Veelgestelde Vragen

Heb je een vraag? Bekijk dan de veelgestelde vragen of stel je vraag via het contactformulier.

 

We lopen vaak tegen het feit aan dat men verwacht dat wij meteen iets kunnen oplossen. Zodra een melding binnenkomt gaan we aan de slag, maar wij zijn vaak ook afhankelijk van andere bedrijven/eigenaren/klusjesmannen. We zijn helaas ook niet diegene die beslissingen maken of opdrachten kunnen geven. Dit moet altijd in overleg met de eigenaar van het pand waarin je woont. Houdt hier dus rekening mee.

Telefonisch zijn we niet altijd bereikbaar ivm afspraken cq bezichtigingen. Stuur daarom dan ook altijd een email of vul het contactformulier in. We horen het liever graag vier keer dan geen één keer1

Vraag 1- Wanneer moet ik zelf iets herstellen en wanneer moet een eigenaar dat doen?

In principe is het heel simpel. De kleine dingen (binnenshuis) zijn voor de huurder, de grote dingen (en buitenshuis) zijn voor de verhuurder. Zie besluit kleine herstellingen voor meer informatie.

Vraag 2- Wat moet ik doen als de verwarming het niet meer doet?

Er kunnen een aantal dingen mis zijn. De belangrijkste punten bespreken we hier.

  • Het kan zo zijn dat de verwarming een storing heeft. Zoek de reset knop op de ketel en houd deze even ingedrukt. De ketel start weer langzaam op, blijft hij storing geven vul dan het contact formulier in en wij zullen de loodgieter zo snel als mogelijk sturen.
  • Het kan ook zo zijn dat de ketel bijgevuld moet worden. Kijk op het display van de ketel (kan analoog of digitaal zijn). De druk moet tussen 1,5 en 2.0 bar liggen, is de druk te laag of te hoog dan werkt de ketel niet optimaal. Is de druk te laag dat kunt u zelf de ketel bijvullen. Hieronder staat een instructie video.
  • De ketel of de verwarmingsinstallatie lekt, er kan ergens een plas water liggen. Vul dan het contact formulier in en wij zullen de loodgieter zo snel als mogelijk sturen.

Vraag 3- Ik heb mezelf buiten gesloten wat moet ik doen?

Helaas komt het vaker voor dan je denkt, je hebt jezelf buiten gesloten. Wat nu?

  • Bij de sleuteloverdracht van je woning krijgen de meeste huurders twee of meerdere setjes sleutels. Zorg altijd dat je reservesleutels bij iemand (ouders, vrienden of buren) neerlegt, op het moment dat je jezelf buitensluit kun je hen bellen om je uit de brand te helpen.
  • Heb je maar een setje sleutels gekregen, maak dan zo snel mogelijk zelf een reservesleutel bij bij een schoenmaker/ sleutelspecialist en leg deze daarna bij iemand neer.
  • Er is een mogelijkheid dat Joris Verhuur langs kan komen om je uit de brand te helpen (mits wij de sleutels hebben uiteraard). Echter kan dit alleen tijdens kantooruren van maandag tot en met vrijdag van 9.00u tot 17.00u (mits wij niet gesloten zijn ivm feestdagen of vakantie). Buiten kantoor tijden en in het weekend zijn wij beperkt beschikbaar, zijn wij in de buurt en hebben wij de sleutel dan zijn de kosten 45 euro. Hier krijg je achteraf een factuur van. Wij zullen dit vooraf altijd kenbaar maken via de mail dan wel telefoon.
  • Heb je geen beschikking over een reservesleutel en kunnen wij niet langskomen dan kun je altijd een slotenmaker bellen. Let op! hier zijn kosten aan verbonden die voor eigen rekening zijn en Pas op! Er zijn veel malafide slotenmakers aan het werk in Nederland, een rekening van honderden euro’s is te veel!

Vraag 4- Ik wil graag mijn borg terug, hoe werkt dit?

Joris Verhuur is nooit degene die borgen terug betaalt. Wij storten de borg altijd gelijk door naar de eigenaar samen met de eerste huur en zij zorgen dat je deze (mits alles netjes is opgeleverd) terug krijgt. Bij het verlaten van het gehuurde wordt er middels een inspectie gekeken of alles netjes wordt opgeleverd. Als alles netjes wordt bevonden dan krijg je je borg terug binnen de termijn die in je huurcontract staat.

Vraag 5- De elektriciteit is (deels) uitgevallen wat moet ik doen?

Soms kan het voorkomen dat een deel of de gehele stroomvoorziening uitvalt. Er zijn dan een paar stappen die je moet volgen;

  • Loop naar de meterkast en kijk of de stoppen nog goed zitten/zijn. Bij nieuwe meterkasten kan het zo zijn dat er een blauw lipje omlaag staat, deze hoort omhoog te staan. Zet hem omhoog en kijk of hij blijft staan. Bij oude meterkasten zitten er nog stoppen in, kijk of er een stop gesprongen is, zo ja vervang deze voor een nieuwe.
  • Heb je de stop weer omhoog gezet of vervangen en hij springt er weer uit dan kan het zo zijn dat er een apparaat in huis is die een storing veroorzaakt. Haal dan de stekkers van alle apparaten uit het stopcontact en zet de stop weer goed of vervang deze. Daarna stop je de stekkers een voor een weer terug in het stopcontact, springt de stop er weer uit dan weet je welk apparaat het is. Het kan een broodrooster, krultang, waterkoker enz. zijn. Ben je er achtergekomen welke het is, gebruik het apparaat niet meer deze is niet meer veilig.

Vraag 6- Ik heb een lekkage, wat te doen?

Helaas komt het soms voor dat wanneer het (hard) regent er een lekkage ontstaat. Het kan tientallen jaren goed gaan en ineens kan het voorkomen dat er water binnen komt via het dak of raam. Geen paniek en check de volgende punten:

  • Het kan zo zijn dat de dakgoot vol met blaadjes ligt, kun je zelf bij de dakgoot zorg dan dat deze altijd vrij is van bladeren, deze kunnen de regenpijp verstoppen waardoor het water niet weg kan en deze een andere weg zoekt wat vaak tot lekkages lijdt. Heb je bovenburen vraag hen dan om eens in de zoveel tijd (voornamelijk in de herfst) om de dakgoten en regenpijpen leeg te halen.
  • Liggen de dakpannen goed? Wanneer het hard stormt kunnen dakpannen verschuiven waardoor water vrij spel heeft. Ga nooit zelf het dak op! Het kan glad zijn waardoor er gevaarlijk situaties ontstaan.
  • Een lekkage kan ook komen vanuit een badkamer of wc. Het kan zo zijn dat er bijvoorbeeld een kit naad niet meer goed is of een leiding kapot is waardoor het lekt. Kijk goed waar de lekkage zit ten opzicht van een badkamer of wc, stuur ons een foto samen met het contact formulier en wij zullen de loodgieter sturen. Hij weet dan al beter wat er aan de hand is en kan gerichter te werk gaan en de juiste spullen meenemen.
  • Is de lekkage in of bij een elektriciteitspunt, zet dan alle schakelaars en apparaten uit en vul het contact formulier in.
  • Let op! Is er een lekkage aan het dak tijdens een storm/ regenbui dan is het ook voor de monteur te gevaarlijk om het dak op te gaan. Dit betekent soms dat iets niet meteen opgelost kan worden maar we moeten wachten tot de volgende dag of totdat het weer het toelaat.
  • Heb je een lekkage sluit dan de hoofdwaterleiding af. Deze zit meestal onder een luik bij de voordeur.

Vraag 7- Waar moet ik mijn afval kwijt?

Het ligt er per gemeente aan waar je als bewoner je afval kwijt moet. Op de meeste plekken in Den Bosch hebben we ondergrondse containers waar je je afval kwijt kan. Om hier gebruik van te maken heb je een pasje nodig die te bestellen is op afvalstoffendienst.nl (hiervoor heb je je DigiD nodig en moet je ingeschreven staan op het adres). Op deze site kan je ook meer informatie vinden over hoe het werkt en wat de kosten zijn van het pasje.

Oud papier word 1x per maand opgehaald en via de app voor op je telefoon “Afvalwijzer” kun je vinden welke dag dat is per wijk.

Glas en plastic kun je op verschillende plekken kwijt, doorgaans staan deze containers bij de grotere supermarkten.

Vraag 8- Mijn douche, wc of wastafel is verstopt, wat nu?

Er zijn verschillende oorzaken voor een verstopping, de meeste worden veroorzaakt door haren, vet of tampons. Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het ontstoppen en bijhouden van het binnenriool. Dus ook voor de kosten die eventueel voortkomen hieruit. Hieronder een paar tips om verstoppingen te voorkomen.

  • Haal na het douchen altijd de haren uit het putje, na verloop van tijd kan er een verstopping ontstaan waardoor het water niet of niet goed meer wegloopt. Merk je tijdens of na het douchen dat het niet goed meer doorloopt kun je ontstopper halen (bijvoorbeeld bij de Kruidvat) en deze in het putje gieten. Laat dit een nachtje staan en als het goed is loopt hij dan weer goed door.
  • Gooi nooit tampons in de wc, wanneer een tampon in aanraking komt met veel water zet hij uit en kan hij het riool blokkeren waardoor het water naar boven komt.
  • Gooi nooit vet (van de frituurpan of andere olie’s) door de wc of in het afvalputje. Hierdoor kan alles verstopt raken waardoor er een rioleringsbedrijf moeten komen. De kosten hiervan kunnen soms erg hoog uitvallen. Vet dien je terug te doen in de fles en kun je afgeven op speciaal daarvoor aangegeven plaatsen (bijvoorbeeld een supermarkt).

Vraag 9- Ik heb schimmel en/of vocht in huis, wat kan ik hier tegen doen?

Schimmel in huis of de badkamer kan betekenen dat er niet goed geventileerd word. Wanneer er veel mensen douchen en/ of lang douchen kan er schimmel ontstaan. Zorg dan ook dat je na het douchen de ventilator nog even aan laat staan en/of je een raam open zet. Hierdoor kan het vocht snel wegtrekken waardoor schimmel geen kans maakt zich te ontwikkelen of uit te breiden.

Het kan ook zo zijn dat een slaapkamer vochtig is en/of schimmel plekken heeft. Dit komt doordat wanneer je slaapt er veel vocht in de ruimte komt. Zorg dan ook dat er genoeg ventilatie in de slaapkamer is om dit te voorkomen.

Nog een andere oorzaak van vocht en schimmel is het te laag of te hoog zetten van de thermostaat. Zorg dat je dit regelmatig checkt.

Vraag 10 - Wie is er verantwoordelijk voor ongedierte in het gehuurde?

Het bestrijden en/of voorkomen van ongedierte valt onder de kleine herstellingen die voor rekening zijn van de huurder, tenzij anders staat omschreven in het huurcontract. Huurders zijn dus altijd zelf verantwoordelijk voor het bestrijden en het voorkomen van ongedierte.

Het belangrijkste wat je kan doen om ongedierte te voorkomen is het schoonhouden van de woning (gezamenlijke en prive). Dit betekent geen vuilniszakken in of rondom de woonruimte bewaren.

Mocht je last van muizen hebben dan kun je eerst staalwol gebruiken om de in- en doorgangen van de muizen dicht te maken. Vervolgens kun je met muizenkit alles afdichten.

Vraag 11 - Kom ik in aanmerking voor huursubsidie?

Of je huursubsidie krijgt is afhankelijk van een aantal zaken waaraan eisen zijn gesteld. Voldoe je aan al deze eisen dan pas heb je recht op huursubsidie. Huursubsidie wordt altijd door de overheid gegeven en toegekend. Voor eventuele vragen over toekenning van huursubsidie verwijzen we jullie dan ook door naar de gemeente aangezien Joris Verhuur hier dus niet over gaat. Wel leggen natuurlijk graag voor je uit hoe het werkt.

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U en de verhuurder hebben een huurcontract getekend. Bij tijdelijke woonruimte krijgt u geen huurtoeslag. Bijvoorbeeld als u in een opvang voor daklozen of in een blijf-van-mijn-lijfhuis woont.
  • U huurt een zelfstandige woonruimte.
  • U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
  • U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • Uw huur, (gezamenlijke) inkomen en vermogen zijn niet te hoog.

Staat het antwoord op je vraag hier niet tussen of kom je er niet helemaal uit, vul dan het contact formulier in en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug.